دریاچه لفور یا سد البرز مازندران

دریاچه لفور یا سد البرز مازندران

از گذشته تا به حال هر کجا که آب بوده اثری از زندگی و سکونت انسان دیده می‌شده . شاید علت علاقه ی انسان به آب ، آبشار و دریا ریشه در همین نیاز غریزی او داشته باشد . اغراق نکرده ایم اگر بگوییم استان مازندران در شمال ایران بیشترین تراکم آبشار دریاچه و مناظز طبیعی را دارد . بگذریم از اینکه بخش زیادی از نوار ساحلی دریاچه بزرگ خزر هم در این استان قرار دارد . بنابراین مازندران یکی از مهم‌ترین مقاصد سفر در ایران می‌باشد که با داشتن جاذبه‌های طبیعی ، آب و هوای دل‌انگیز و مناظر کم نظیر گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند . یکی از این جاذبه‌های طبیعی دریاچه لفور یا سد البرز مازندران است که با ساختاری طبیعی نقش مهمی در تامین آب شرب مردم منطقه و محیط و زیست آن ایفا می‌کند .

این دریاچه که در دل جنگل‌های بکر و سرسبز مازندران جای گرفته است با داشتن چشم اندازی خیره کننده و آب و هوایی پاک و دل انگیز از بهترین جاهایی است که می‌توانید در سفر به شمال ایران از آن بازدید کنید .

سد لفور کجاست؟

همانطور که گفتیم سد لفور از جاذبه‌های طبیعی استان مازندران است که در شهرستان سوادکوه شمالی واقع شده . دهستان لفور ه یکی از دهستان‌های سوادکوه است با داشتن سدی بزرگ از خوش آب و هواترین و گردشگر پذیرترین مناطق شمالی ایران محسوب میشود . برای رفتن به این دهستان و بازدید از دریاچه آن لازم است بعد از گذشتن از شهرهای پل سفید ،زیراب و شیرگاه مسیرتان را به سمت جاده شیرگاه_بابل کنار عوض کرده و از طریق جاده هراز به سمت شهرهای آمل و بابل حرکت کنید . در شهر بابل وارد جاده گنج افروز به‌طرف بابل‌کنار شوید . بعد از رسیدن به سه راهی شیردارکلا می‌توانید به راحتی سد را پیدا کنید . جاده گنج افروز در مجاورت دره‌ای بزرگ قرار دارد . به همین دلیل سعی کنید با احتیاط و به صورت ایمن در این مسیر رانندگی کنید .

تاریخچه سد لفور

طرح اولیه سد لفور که در اواخر دوره پهلوی کلید خورد به این صورت بود که سدی بر روی رودخانه بابل رود و در منطقه بابل کنار احداث شود .اما بعد از انقلاب سال ۱۳۵۷ پروژه احداث این سد تا مدت‌ها راکد ماند . تا اینکه سرانجام بعد از گذشت ۱۷ سال در دولت هاشمی رفسنجانی یعنی سال ۱۳۷۴ دوباره در برنامه کار دولت قرار گرفت . با این تفاوت که محل احداث آن از بابل کنار به منطقه بالادست آن یعنی لفور تغییر کرد . هدف از این پروژه تامین آب مورد نیاز ۵۴ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان‌های بابلسر، بابل، قائمشهر و جویبار بود.

سرانجام این سد در سال ۱۳۸۷ و بعد از گذشت ۱۳ سال از زمان اولین کلنگ آن به بهره برداری رسید . این سد در ابتدا پاشاکلا نام داشت و بعدها به سد البرز تغییر نام پیدا کرد. دریاچه لفور یا سد البرز مازندران از سه رودخانه آذررود، اسکلیم رود و کارسنگ تشکیل شده است . عمق این سد نزدیک به ۷۵ متر می‌باشد که توانایی ذخیره ۱۵۰ میلیون متر مکعب آب را در خود دارد . آب سد لفور علاوه بر مصارف کشاورزی، در تامین برق شهرستان‌های مجاور نقش بسزایی داشته است .

بهترین زمان بازدید از دریاچه لفور یا سد البرز مازندران

می‌توان گفت دریاچه لفور یا سد البرز در تمام فصل‌های سال میزبان طبیعت دوستان و گردشگرانی است که برای بازدید از آن به این منطقه سفر می‌کنند . با توجه به مسیر زیبایی که راه رسیدن به این دریاچهاست و وجود جنگل‌ها و چشمه‌ها و آبشارهای اطراف شاید بتوان گفت بهترین زمان برای سفر به این دریاچه فصل بهار تابستان است . چرا که در این محدوده زمانی طبیعت در اوج سرسبزی و شکوه خود قرار می‌گیرد. نقطه اوج این شکوه و زیبایی اردیبهشت ماه می‌باشد که هوا در معتدل‌ترین و دریاچه در پرآب‌ترین حالت خود قرار دارد .

هرچند که ماه‌های شهریور تا آبان نیز مان زمانی است که پاییز قاب هزار رنگ تماشایی خود را به عرصه ظهور می‌گذارد . در این ماه‌ها هم هوا معتدل و مطبوع است . بنابراین اگر در هر فصلی از سال به استان مازندران سفر کردید بازدید از این دریاچه و سد باشکوه و دیدنی را از دست ندهید.

 

جاهای دیدنی اطراف سد البرز

با رفتن به دریاچه لوفور یا سد البرز مازندران می‌توانید با یک تیر چند نشان زده و از مناطق دیدنی اطراف آن هم دیدن کنید . در ادامه تعدادی از این جاهای دیدنی را به شما معرفی خواهیم کرد .

 

آبشار گزو

یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری که در اطراف سد البرز قرار دارد آبشار گزو می‌باشد که با داشتن ارتفاع ۵۲ متری چشم اندازی زیبا در این منطقه خلق کرده است . این آبشار از بالای کوهی بلند به درون یک دره می‌ریزد و یک استخر کوچک در پایین آن ایجاد می‌شود . این حوضچه به خصوص در فصل‌های گرم امکان آبتنی را به مسافران این منطقه می‌دهد .

 

امامزاده گزو

امامزاده گزو یا بقعه سه تن برادر از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه است که در دل جنگل قرار گرفته است . این امامزاده با داشتن بقعه و بارگاهی ساده و فضایی با صفا و معنوی سالانه میزبان مسافران زیادی است .

 

پل ورسک

حتماً تاکنون نام پل معروف ورسک را شنیده‌اید یا آن را از نزدیک دیده‌اید. این پل که شهرتی جهانی دارد هنر دست یک مهندس اتریشی است که با سبک معماری ایرانی آمیخته شده است و روی دره‌ای به عمق ۱۱۰ متر بنا گردیده . نام این پل در کتاب رکوردهای گنیس در گروه مرتفع‌ترین پل‌های جهان به ثبت رسیده .

 

روستای کامی کلا

یک روستای سرسبز و باصفا هم در این منطقه وجود دارد که کامی کلا نام آن است . با رفتن به این روستا می‌توانید غرق در عظمت و شکوه طبیعت شده و از آبشار دیدنی و جذاب آن نیز بازدید کنید .

آبشار اسکلیم

یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهرستان سوادکوه آبشار اسکلیم است که در میان صخره‌های ناهموار و سرسبز واقع شده است . صخره‌های این منطقه از خزه‌ها و پوشش‌های گیاهی پوشیده شده است و منظره‌ای چشم نواز را در کنار آبشاری دیدنی عرضه می‌کنند .

 

تفریحاتی که میتوان در سفر به سد لفور انجام داد

بازدید از دریاچه لفور یا سد البرز مازندران خود به تنهایی جذابیت لازم را برای مسافران ایجاد کرده است .اما این همه ماجرای این منطقه نیست بلکه تفریحات دیگری نیز وجود دارد که با سفر به سد لفور می‌توانید آنها را تجربه کنید . از جمله این تفریحات می‌توان به : ماهیگیری در درون دریاچه ، کمپینگ و پیک نیک در اطراف سد ،عکاسی از چشم اندازها و مناظر زیبا و خیره کننده جنگلی تا انعکاس نور خورشید در دریاچه ، پیاده‌روی و گشت و گذار در دل طبیعت و جنگل سرسبز و انبوه و …اشاره کرد.

در مجله گردشگری بلیط اینجا در مورد استان مازندران بیشتر مطالعه کنید .

جاهای گردشگری پاییزی استان مازندران

دریاچه فراخین مازندران

جاهای دیدنی مازندران در ۱۴۰۱ 

 

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها